ΚΑΙ μητροπολιτικό πάρκο ΚΑΙ γήπεδο Παναθηναϊκού στου Γουδή

Ένα λίφτινγκ στο κέντρο της Αθήνας, ώστε να... ξεθωριάσει το γκρι του τσιμέντου και να μετατραπεί η πρωτεύουσα σε μια πόλη ελκυστική για τους κατοίκους της αλλά και τους τουρίστες, περιλαμβάνουν τα σχέδια κυβέρνησης και Δήμου Αθηναίων, τα οποία αποκάλυψε το «Έθνος» την προηγούμενη Πέμπτη (16/3). Η αισθητική αλλά και λειτουργική αναβάθμιση της πρωτεύουσας θα ξεκινήσει από το περίφημο «Ιστορικό Τρίγωνο» και θα συνεχιστεί με τη δημιουργία του Μητροπολιτικού     Πάρκου     στου
Γουδή, το οποίο σαν «φάντασμα» εμφανίζεται και εξαφανίζεται από τον δημόσιο σχεδιασμό εδώ και περίπου τρεις δεκαετίες. Το επόμενο βήμα θα περιλαμβάνει την ανάπλαση στα Κουντουριώτικα, με επίκεντρο το παλαιό γήπεδο του Παναθηναϊκού και παρεμβάσεις στην περιοχή του Ελαιώνα.

Από το κέντρο έως τον Ελαιώνα

Εμβληματικού χαρακτήρα σχεδιάζεται να είναι οι παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης, το οποίο περικλείεται μεταξύ των οδών Σταδίου, Πειραιώς και Ερμού. Η περιοχή θα χωριστεί σε τρεις ενότητες: «Γεράνι», «Εμπορικό Τρίγωνο» και «Ψυρρή - Πλατεία Κουμουνδούρου». Τα σημεία, αν και διαφορετικού χαρακτήρα, θα αναπτυχθούν διατηρώντας την ετερόκλητη φυσιογνωμία τους.

Οι πρώτες επεμβάσεις θα ξεκινήσουν με άξονα την οδό Αθηνάς. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ανάπτυξη πρασίνου στα πεζοδρόμια και πεζοδρομήσεις στους κάθετους δρόμους, όπως π.χ. στην οδό Βλαχάβα, στην Καΐρη, στη Βύσσης κ.λπ.

Για την Πλατεία Θεάτρου προβλέπεται η υλοποίηση της υφιστάμενης από το 2010 μελέτης για τον ανασχεδιασμό τόσο της πλατείας όσο και των κάθετων στην οδό Μενάνδρου δρόμων έως και τη Βαρβάκειο Αγορά. Η δημιουργία ενός μικρού κρυμμένου κήπου, ανάμεσα στη στενωπό των πολυκατοικιών, είναι ένα από τα ενδιαφέρονται στοιχεία της μελέτης. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ακόμη και επεμβάσεις στις όψεις των εμβληματικών κτιρίων στη συγκεκριμένη γειτονιά.

Το έργο της ανάπλασης στην Πλατεία Θεάτρου είναι αρκετά ώριμο καθώς, πριν από περίπου τέσσερα χρόνια, το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων είχε εγκρίνει την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου στην περιοχή και πριν από περίπου έναν χρόνο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι παρεμβάσεις, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, θα φτάσουν έως και το Γκάζι, όπου σχεδιάζεται να υλοποιηθεί ο παλαιότερος σχεδιασμός, ο οποίος προέβλεπε απομάκρυνση του αμαξοστασίου των τρόλεϊ και ενοποίηση του χώρου με τον παρακείμενο αρχαιολογικό χώρο.

Για τον Ελαιώνα, το σχέδιο ανάπλασης περιλαμβάνει εγκατάσταση υποδομών αθλητισμού και πολιτισμού. Παραμένει ωστόσο ως προοπτική η ολοκλήρωση του ημιτελούς εμπορικού κέντρου Βωβού, με μειωμένα οικοδομικά μεγέθη. Στόχος είναι να εξυπηρετεί τους διερχόμενους από τον μεγάλο τερματικό σταθμό των ΚΤΕΛ, ο οποίος αναμένεται να κατασκευαστεί με πόρους από το πακέτο Γιούνκερ.

Η μελέτη του ΕΜΠ

Η δημιουργία ενός Μητροπολιτικού Πάρκου στου Γουδή έχει περάσει από... σαράντα κύματα. Ηδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 ο τότε Οργανισμός Αθήνας είχε στα συρτάρια του τη σχετική μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) για τη μετατροπή των 4.500 στρεμμάτων της περιοχής σε έναν αστικό παράδεισο. Ομως και εκείνες οι εξαγγελίες είχαν μείνει στα χαρτιά. Την περασμένη Πέμπτη η κυβέρνηση ανακοίνωσε την απόφασή της να υλοποιήσει το πάγιο αίτημα των Κινημάτων Πόλης για τη δημιουργία πάρκου.

Ο σχεδιασμός θα γίνει με επίκεντρο τη μελέτη του ΕΜΠ, η οποία, αν χρειαστεί, σε ορισμένα σημεία θα επικαιροποιηθεί. Σε αυτή, μεταξύ άλλων, προτείνονται:

Στα κτίρια που βρίσκονται στον πυρήνα του πάρκου, και εφόσον κριθούν ως αξιόλογα, διατηρούμενα και επαναχρησιμοποιούμενα, θα επιτρέπονται χρήσεις αθλητισμού, πολιτισμού και μικρών αναψυκτηρίων. Μάλιστα, βάσει του ισχύοντος Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία του Υμηττού (εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ επί αιτήσεως ακυρώσεως), στα νομίμως υφιστάμενα εξ αυτών κτίρια θα επιτρέπονται επεκτάσεις που δεν θα υπερβαίνουν το 5% της συνολικής αρχικής τους επιφάνειας.


Στην άκρη του Μητροπολιτικού Πάρκου, ανάμεσα στον Ιλισό και στο Νοσοκομείο της Αεροπορίας (ΓΝΑ 251), εκεί όπου η μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου προέβλεπε τη δημιουργία εγκατάστασης εκπαιδευτικών και εκθεσιακών κήπων με θερμοκήπιο, χωροθετείται πλέον το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού.

Ο χώρος βρίσκεται δίπλα στον σταθμό Κατεχάκη του υφιστάμενου Μετρό, ενώ είναι εύκολη η πρόσβαση και οδικώς από την Αττική Οδό. Επίσης, η νέα γραμμή 4 του Μετρό, όπως έχει σχεδιαστεί, θα ξεκινά από το Γαλάτσι και θα καταλήγει ακριβώς έξω από το σημείο όπου σχεδιάζεται να κατασκευαστεί το νέο γήπεδο.

Εξάλλου, η απελευθέρωση της έκτασης όπου βρίσκεται το παλαιό γήπεδο στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας είναι απαραίτητη προκειμένου να προχωρήσει η περίφημη ανάπλαση της περιοχής, ένα όνειρο των κατοίκων στα Κουντουριώτικα από τη δεκαετία του ’80, τότε που εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά το σχέδιο διπλής ανάπλασης Αλεξάνδρας • Βοτανικού, το οποίο ποτέ δεν κατάφερε να λειτουργήσει.

Το σημερινό σχέδιο προβλέπει υπογειοποίηση της λεωφόρου προκειμένου να δημιουργηθεί υπέργεια ένας ενιαίος χώρος, ο οποίος θα ξεκινάει από τους πρόποδες του Λυκαβηττού και θα φτάνει έως το συγκρότημα των προσφυγικών πολυκατοικιών.

Στο συρτάρι από το 2011

Με ταχείς ρυθμούς δρομολογείται από την Περιφέρεια Αττικής η ανάπλαση του φαληρικού όρμου, μια παρέμβαση που είχε μείνει στο συρτάρι από το 2011 και έρχεται πλέον να «κουμπώσει» πάνω στις μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την Αθήνα.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Χρήστο Καπάταη, απομένει μόνο η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο τέλος Μαρτίου για να ανοίξει ο δρόμος για την τελική υπογραφή της σύμβασης μέσα στον Απρίλιο και να ξεκινήσουν οι εργασίες, οι οποίες πρέπει να ολοκληρωθούν εντός 21 μηνών.

Ανάδοχος των έργων είναι η εταιρεία Άκτωρ, η οποία είχε προσφέρει έκπτωση περίπου 54%, με συνέπεια το κόστος να έχει περιοριστεί για την πρώτη φάση σε 74 εκατ. ευρώ.

Στα έργα της πρώτης φάσης περιλαμβάνονται τα αντιπλημμυρικά, τα υδραυλικά και εκείνα της οδοποιίας. Οι σχεδιαζόμενες υδραυλικές υποδομές, μεταξύ άλλων, προβλέπουν:

Στα έργα της πρώτης φάσης εντάσσεται και η μεταφορά νοτιότερα προς τη θάλασσα (κατά 90 μέτρα) της υπερυψωμένης σήμερα λεωφόρου Ποσειδώνος, και η ταπείνωσή της για όσα μέτρα χρειαστεί, ώστε από πάνω της να κατασκευαστούν πλατείες γεφυρώσεων με στόχο οι πεζοί και οι ποδηλάτες να μη χρειάζεται να διασχίσουν τη λεωφόρο για να προσεγγίσουν τη θάλασσα.

Η ανάπλαση του χώρου περιλαμβάνεται στα έργα της Β’ και της Γ’ Φάσης που θα ακολουθήσουν.

ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΚΤΙΡΙΑ

Τα επιτελεία του δήμου και των επιστημόνων που συμμετέχουν στο εγχείρημα επικεντρώνονται πλέον στη χαρτογράφηση των εγκαταλελειμμένων και των διατηρητέων κτιρίων του ιστορικού κέντρου, εκ των οποίων η πλειονότητα είναι δημοτικά ή ανήκουν σε ασφαλιστικά ταμεία.


πηγή

Ετικέτες ,