ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ: Μια βόλτα στα νέα πεζοδρόμια της οδού Ξανθίππου

Με αφορμή την πρόσφατη ολοκλήρωση των εργασιών ανακατασκευής των πεζοδρομίων του συνόλου της οδού Ξανθίππου, της πρώτης, δηλαδή, εισόδου του Χολαργού από τη λεωφόρο Μεσογείων, αλλά και την εν εξελίξει ανακατασκευή τους στις οδούς Βεντούρη και Κοκόλα, ήρθε η ώρα να ανοίξουμε το φάκελο «Πεζοδρόμια». Έναν
ιδιαίτερα ευαίσθητο φάκελο, για κάθε γειτονιά και σε κάθε Δήμο. Η ανακατασκευή όλων των «γερασμένων» πεζοδρομίων είναι αναγκαία και επιβεβλημένη. Καλώς ανακατασκευάζονται και καλώς θα συνεχίσουν να ανακατασκευάζονται.


Είναι διαφορετικό να περπατάς επάνω σε πεζοδρόμια με σπασμένες ή τρύπιες πλάκες ή και σε πεζοδρόμια που δεν έχουν καν πλάκες και διαφορετικό να περπατάς επάνω σε καινούργια πεζοδρόμια.

Πεζοδρόμιο της Ξανθίππου, μεταξύ Μέτωνος και Βουτσινά. Με ποια λογική έμεινε ως έχει, χωρίς να ανακατασκευαστεί;

Ακόμη και από αισθητικής άποψης, άλλη εικόνα έχει μια περιοχή με νέα πεζοδρόμια και άλλη μια περιοχή με πεζοδρόμια της δεκαετίας του ’60.


Το ζητούμενο, ωστόσο, είναι να μπορείς να περπατήσεις επάνω στα πεζοδρόμια. Να είναι όντως διάδρομοι πεζών και όχι οτιδήποτε άλλο.


Δυστυχώς, εν έτει 2015 και με το Χολαργό να φιλοξενεί τρεις σταθμούς του Μετρό, αλλά και εκατοντάδες πολυκατοικίες χωρίς δικούς τους χώρους στάθμευσης, τα περισσότερα πεζοδρόμια, παλιά και νέα, αποτελούν παράνομους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων και μηχανών ή… επεκτάσεις των ιδιωτικών κήπων των οικιών.


Τα πεζοδρόμια, όμως, δεν υπάρχουν ούτε για τα αυτοκίνητα, ούτε για τις μηχανές, ούτε για να φυτεύει ο καθένας ό,τι, όπως και όπου θέλει, αλλά ούτε και για αποχωρητήρια τετράποδων.


Τα πεζοδρόμια υπάρχουν για να μπορεί ο πεζός να περπατά επάνω σε αυτά, αντί για το δρόμο. Η θέση του πεζού είναι στο πεζοδρόμιο, όπως και του αυτοκινήτου στο δρόμο.


Οτιδήποτε εμποδίζει τον πεζό επάνω στο πεζοδρόμιο, οδηγώντας τον αναγκαστικά στο δρόμο, θα πρέπει να αφαιρείται.

Πεζοδρόμιο με πλάτος μίας πλάκας (Ξανθίππου και Αριστοφάνους) και όμως, κάποιος είχε τη φαεινή ιδέα να φυτέψει δέντρο! Πρώτον, ας το φύτευε στον κήπο του. Δεύτερον, αυτά είναι τα αποτελέσματα, όταν η Δημοτική Αρχή αδιαφορεί ή κάνει τα στραβά μάτια.

Αυτά όλα, βέβαια, ισχύουν κάπου αλλού, σίγουρα, πάντως, όχι στην Ελλάδα και το Χολαργό. Και, ας μη γελιόμαστε. Τίποτα, δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξει. Όλα πηγάζουν από τη δική μας νοοτροπία.

Κατά τ' άλλα, κάναμε ανακατασκευή ΠΕΖΟδρομίου...

Όταν έχουμε μάθει να σταθμεύουμε το όχημά μας επάνω στο πεζοδρόμιο και να φυτεύουμε ένα δέντρο στη μέση του πεζοδρομίου, το οποίο, όχι μόνο θα καλύψει όλο το πλάτος του πεζοδρομίου, αλλά μελλοντικά θα ισοπεδώσει και τις παρακείμενες πλάκες και όταν γνωρίζουμε πως αυτά θα τα κάνουμε χωρίς να μας τραβήξει κανένας υπεύθυνος το αυτί, είναι δυνατόν να σταματήσουμε να τα πράττουμε; Όχι, βέβαια.

Τελικά, μήπως οι ράμπες κατασκευάζονται για να διευκολύνουν τα αυτοκίνητα και τις μηχανές στο ανεβοκατέβασμά τους στα πεζοδρόμια;

Τα περί… βιώσιμης κινητικότητας και λοιπές θεωρίες είναι αποκλειστικά για εκείνους που θέλουν να δημιουργούν εντυπώσεις. Ποια βιώσιμη κινητικότητα στο Χολαργό και πού ακριβώς; Ποιοι ποδηλατόδρομοι, επίσης; Εδώ δεν υπάρχουν πεζοδρόμια που να μπορείς να τα περπατήσεις, αλλά και χώρος για να τα επεκτείνεις, η βιώσιμη κινητικότητα και οι ποδηλατόδρομοι μάς μάραναν!


Ας έρθει κάποιος στην οδό Αγίου Ιωάννου Θεολόγου, τόπο κατοικίας και του υπογράφοντος, αλλά και του ίδιου του Δημάρχου, για να κάνει… βιώσιμη κινητικότητα ή ποδηλατόδρομο. Αστεία πράγματα.


Με κερασάκι στην τούρτα, τις ράμπες για τα ΑΜΕΑ! Εδώ ο πεζός δεν χωρά να ανέβει στο πεζοδρόμιο ή και να χωρά, στα δύο μέτρα θα πρέπει να κατέβει στο δρόμο, θα ανέβει από τη ράμπα το αναπηρικό καροτσάκι! Για να πάει πού ακριβώς;

Πού ακριβώς να πάει το αναπηρικό καροτσάκι; Δεξιά, κολώνα. Ευθεία, κολώνα και δέντρα...

Και εδώ ερχόμαστε στις προτεινόμενες λύσεις του προβλήματος. Επέκταση, έστω του ενός πεζοδρομίου κάποιου δρόμου. Πρώτον, με τι λεφτά και προς τα πού, όταν το 99% των δρόμων του Χολαργού είναι ήδη αρκετά στενοί;

Ξανθίππου και Κατσιμπίρη. Εκτός του ότι η ανακατασκευή έμεινε στη μέση σε αυτή τη διασταύρωση, το εν λόγω πεζοδρόμιο της Κατσιμπίρη είναι μονίμως κατειλημμένο από αυτοκίνητα.

Κοπή όλων των δέντρων. Μα, είναι δυνατόν; Κατ’ αρχήν, οι ίδιοι που διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους υπέρ της βιώσιμης κινητικότητας, είναι εκείνοι που θα σπεύσουν να σκαρφαλώσουν στα δέντρα, τάχα ως υπερευαισθητοποιημένοι προστάτες του περιβάλλοντος.

Ξανθίππου και Αρτέμιδος. Εδώ, η ανακατασκευή, όπως και στις περισσότερες διασταυρώσεις, κάλυψε ολόκληρη τη γωνία. Το πώς θα ανέβει, βέβαια, το αναπηρικό καροτσάκι στο πεζοδρόμιο και πού ακριβώς θα πάει, είναι μια άλλη ιστορία...

Κατά δεύτερον, εάν ο Χολαργός φημίζεται για το πράσινό του, αυτό σε πολύ μεγάλο βαθμό οφείλεται στα δέντρα των πεζοδρομίων του. Τα οποία, πέραν της καλλωπιστικής άποψης, συνεισφέρουν και στην παραγωγή οξυγόνου.

Ξανθίππου και Ελ. Βενιζέλου. Πέρα από την κωμωδία και αυτής της ράμπας, το εν λόγω γωνιακό πεζοδρόμιο επί της Ελ. Βενιζέλου δεν ανακατασκευάστηκε, σε αντίθεση με το ακριβώς απέναντι!

Στην τελική, δεν φταίνε τα δέντρα που υπάρχουν στα πεζοδρόμια, αλλά εκείνοι που εξ αρχής τα φύτεψαν στη μέση του πεζοδρομίου ή που φύτεψαν τα λάθος δέντρα, στα λάθος πεζοδρόμια.

Το ακριβώς απέναντι...
Όσον αφορά τα δέντρα, θα πρέπει ο Δήμος, στον οποίο ανήκουν τα πεζοδρόμια, να μην επιτρέπει την ανεξέλεγκτη και αυθαίρετη φύτευση, αλλά να εκδώσει σχετικό κανονισμό και να παρεμβαίνει άμεσα, όπου διαπιστώνει παρανομία.

Ξανθίππου και Ασπασίας. Τουλάχιστον, ευτυχώς που υπάρχει χώρος για τον ιδιοκτήτη της οικίας, ώστε να μπαίνει στο σπίτι του!

Όσον αφορά τα αυτοκίνητα, μία λύση υπάρχει πια και καμία άλλη. Τοποθέτηση σιδερένιων οριοδεικτών, των λεγόμενων «Π», σε κάθε πεζοδρόμιο όπου παρατηρείται παράνομη στάθμευση, ώστε να μπορεί να λειτουργεί ως πεζοδρόμιο. Αρκετοί ιδιώτες το έχουν κάνει ήδη στο πεζοδρόμιο της οικίας τους, δουλειά του Δήμου, όμως, είναι να το συνεχίσει και να το ολοκληρώσει.

Βιώσιμη κινητικότητα στην πράξη, κατά το ήμισυ, έστω και από απλούς κατοίκους. Κολωνάκια και κανένα αυτοκίνητο επάνω στο πεζοδρόμιο.

Επειδή, όμως, έτσι θα ξεβολευτεί η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών ΙΧ και τα παράπονα προς τη Δημοτική Αρχή δεν θα έχουν τελειωμό, ούτε αυτό πρόκειται να γίνει πράξη.

Βιώσιμη κινητικότητα στην πράξη, καθ' ολοκληρία, έστω και από απλούς κατοίκους. Κολωνάκια και κανένα αυτοκίνητο στο πεζοδρόμιο. Τα δέντρα φυτεμένα κολλητά στη μάντρα και επαρκής χώρος για τους πεζούς.

Συν τοις άλλοις, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, ο Δήμος, σήμερα, δεν διαθέτει ούτε μία (!) σιδερένια σωλήνα για να κατασκευάσει ένα (!) σιδερένιο «Π», είτε για να το τοποθετήσει ως απαγορευτικό στάθμευσης σε πεζοδρόμιο, είτε ως χωροθέτηση κάδου απορριμμάτων!

Πλάτος πεζοδρομίου που είναι υπεραρκετό για τους πεζούς. Όταν, όμως, μέσα στη μέση δεσπόζουν μεγάλα δέντρα, ο πεζός είτε θα ταλαιπωρηθεί, είτε δεν θα το διασχίσει καν.

Επομένως, ας μην κοροϊδευόμαστε. Τα πεζοδρόμια είναι αυτά που είναι, καλώς ανακατασκευάζονται και καλώς θα συνεχίσουν να ανακατασκευάζονται.


Απλώς, καλό θα είναι να δοθεί έμφαση σε πεζοδρόμια που δεν διαθέτουν καν πλάκες. Και τέτοια, υπάρχουν ακόμη πολλά στο Χολαργό.

Πεζοδρόμιο της οδού Αρτέμιδος. Ένα από τα πολλά που βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση και όμως καμία Δημοτική Αρχή δεν έχει ενδιαφερθεί.

Αυτά όλα, βέβαια, αφορούν τη μεγάλη πλειοψηφία των χολαργιώτικων πεζοδρομίων. Εκεί όπου υπήρχε η δυνατότητα, στις μεγάλες, δηλαδή, οδικές αρτηρίες (Περικλέους, Φανερωμένης, 17ης Νοεμβρίου), οι σχετικές ολικές αναπλάσεις έδωσαν τη δυνατότητα στον πεζό να έχει τον -ελεύθερο- χώρο του και στα σταθμευμένα αυτοκίνητα και στους κάδους απορριμμάτων το δικό τους, μόνιμο και νόμιμο χώρο.

Ξανθίππου και Σαλαμίνος. Άλλη μία διασταύρωση που το έργο δεν επεκτάθηκε σε ολόκληρη τη γωνία και άλλη μία ράμπα για γέλια.

Παρόμοιες αναπλάσεις, πλέον, στο Χολαργό, θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν μόνο σε λίγες και συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως στον παράδρομο της λεωφόρου Μεσογείων, στην οδό Βουτσινά, στην οδό Αρκαδίου, στην οδό 25ης Μαρτίου, στην οδό Ναυαρίνου και στην οδό Αναστάσεως.


Όπως και να ‘χει, είναι αποκλειστικά δουλειά του Δήμου και της εκλεγμένης από τους δημότες Δημοτικής Αρχής, να μεριμνά για την προσβασιμότητα του συνόλου των πεζοδρομίων της πόλης. Αναγκαία η ανακατασκευή τους, αναγκαία, όμως και η τήρηση της τάξης και της νομιμότητας.

Ετικέτες , , ,